Život školy na míru 04/2024
Život školy na míru
Jaro se u nás klasicky nese v duchu oslav Velikonoc, při jejichž příležitosti každoročně pořádáme charitativní Velikonoční jarmark, na jehož přípravě v podobě vytváření výrobků se podílí děti napříč všemi ročníky. Pojďte se s námi podívat, jakými dalšími událostmi to na naší škole na jaře žilo.
Velikonoční jarmark
Opět jsme i v letošním roce připravili množství jarních a velikonočních dekorací, které bylo možné zakoupit 25. března u nás ve škole a následně 26. 3. v pasáži IT centra. Stejně jako v předchozích letech, i letos moc děkujeme za Vaši podporu – výtěžek jarmarku je krásných 12 000 Kč a bude rozdělen na podporu Zdravotního klauna a organizace UNICEF. Tyto dvě organizace vyšly z žákovského hlasování, kdy se žáci seznámili také s činností dalších organizací – Arcidiecézní charity a její adopce na dálku, Člověka v tísni, Lékařů bez hranic apod. Věříme, že se nám podaří i příští rok uspořádat tuto akci pro dobrou věc a že ji opět podpoříte i vy. Ještě jednou děkujeme.
Úspěchy v olympiádách
Ve středu 3. dubna proběhlo v Trutnově okresní kolo matematické olympiády, nejtěžší oborové soutěže v tomto předmětu, a žáci naší školy si vedli skvěle. Tereza Drapáková ze 7.A obsadila stupně nejvyšší, když se umístila na 1. – 2. místě. Na stupně vítězů se dostala rovněž Anita Blažejová ze 6.C, která skončila 3. – 4., a velmi dobře si vedla i Justýna Demlová z 8.A, jež obsadila 6. – 7. místo.
Ve čtvrtek 21. března odjel naši školu reprezentovat žák 9.A Karel Petříček do krajského kola olympiády v anglickém jazyce. V něm prokázal schopnost plynulé konverzace a pohotových reakcí na otázky poroty, která se skládala také z rodilých mluvčích, díky čemuž se umístil na krásném druhém místě. Stává se tak náhradníkem pro postup do kola nejvyššího, celostátního.
Všem zúčastněným patří velký dík za reprezentaci školy a přejeme spoustu dalších úspěchů.
Národnostní poměry v Krkonoších – přednáška KRNAP pro 9. ročníky
V pondělí 18. března proběhla ve škole krátká přednáška na téma národnostní poměry v Krkonoších. Byla určena devátým ročníkům, které aktuálně probírají národnostní menšiny v rámci výuky dějepisu. Historik Jiří Louda z KRNAPu seznámil žáky s historií osídlování Krkonoš, aby si uvědomili, že v minulosti zde v menšině nebyli Němci, ale naopak Češi, což doložil na archivních materiálech, které žákům promítl na interaktivní tabuli. Deváťáci mohli také sledovat postupný nárůst obyvatel Krkonoš, který vedl i k postavení či zvětšení bud, a to i díky rozvoji turistiky. Situace ve dvacátém století (nejdříve vznik Československa v roce 1918, poté vznik protektorátu, a nakonec vysídlení německého obyvatelstva po druhé světové válce) pak vedla k národnostnímu složení, které známe dnes, a je tedy tvořeno většinově českým obyvatelstvem.
Hrabání luk v rámci akce KRNAP
V úterý 9. dubna se děti ze čtvrtých tříd zúčastnily letos poprvé jarní již tradiční akce KRNAP „Pomoc krkonošské květeně – brigáda na hrabání luk“.
Autobusem dojely do Černého Dolu, kde po přivítání odbornou pracovnicí Správy parku vystoupaly krátkou, ale strmou chráněnou stráň Šušmaňka za budovou bývalé Horské služby. Louka, která dříve sloužila jako sjezdovka, patří nyní k chráněným lokalitám díky vzácnému výskytu chráněné rostliny prstnatec bezový. Děti se rozdělily do dvojic a pilně a s radostí hrabaly část louky, kde se zmíněná rostlina nejvíce vyskytuje. Po této poměrně náročné činnosti ve svahu si za odměnu mohly opéct špekáčky. Akce se dětem moc líbila a byly spokojené, že mohly alespoň touto drobnou činností přispět k ochraně naše prostředí.
Zápis do 1. tříd
Zápis do 1.třídy je významným okamžikem pro každého předškoláka. Dostává se do centra pozornosti rodičů, prarodičů i pedagogů v mateřské škole. Ač je dnes možné zapsat dítě do základní školy i bez přítomnosti dítěte, velmi si vážíme zájmu a účasti rodičů na tomto rituálu.
Zápis na naší škole se uskutečnil 10. dubna a zúčastnilo se ho 62 dětí předškolního věku.
Po formální části zápisu, který se týkal spíše rodičů, přešly děti do jednotlivých tříd. Zde pak paní učitelky z prvního stupně sledují nad jednoduchými úkoly předškolákovu úroveň prostorového vnímání, schopnost určit pořadí, porovnat velikost, aktivně reagovat na pokyny či kriticky myslet. Zaměřují se také na míru trpělivosti, schopnost soustředit se na konkrétní práci a aktivní slovní zásobu. V posledních letech, a naše škola není výjimkou, stoupá počet předškoláků s výraznými logopedickými vadami. I tato problematika je během zápisů s rodiči komunikována a v případě potřeby doporučujeme řešit návštěvou odborníka v kombinaci s každodenním poctivým tréninkem.
Děti si s jednotlivými úkoly výborně poradily, seznámily se s prostředím školy a domů si odnesly, kromě zážitků, také malý dárek od starších spolužáků a dárkovou tašku se školními potřebami.
Školní rok se zápisem do budoucích prvních tříd plynule přehoupl do své závěrečné fáze. O tom, co nám přinese, se s vámi podělíme v dalším čísle.
Kolektiv ZŠ nám. Míru